Telefon: 8(366) 233-38-72, Faks: 8 (366) 233-12-53

headeruz

Reyting tizimi
Talabalar bilimini nazorat qilish va baholashning reyting tizimi
 
YO`RIQNOMA
 
      Mazkur yo`riqnoma O`zbekiston Respublikasining “Ta`lim to`g’rsiesda”gi va “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi to`g’rsiesda”gi qonunlariga, O`zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2001 yil 16 avgustdagi 343-son “Oliy ta`limning Davlat ta`lim standartlarini tasdiqlash to`g’rsiesda” qaroriga xamda Oliy va o`rta maxsus ta`lim vazirligining 2009 yil 11 iyuldagi № 204-sonli buyrug’i bilan tasdiqlangan xamda Adliya vazirligi tomonidan 2009 yil 10-iyulda 1981-son bilan ro`yxatdan o`tkazilgan “Oliy ta`lim muassasalarida talabalar bilimini nazorat qilish va baholashning reyting tizimi to`g’rsiesda”gi Nizom talablariga muvofiq ishlab chiqilgan. Talabalar bilimini nazorat qilish va baholashning reyting tizimining joriy etilishini tartibga soladi.
 
I. Umumiy qoidalar
 1. Talabalar bilimini nazorat qilish va reyting tizimi orqali baholashdan maqsad ta`lim sifatini boshqarish orqali raqobatbardosh kadrlar tayyorlashga erishish, talabalarning fanlarni o`zlashtirishida bo`shliqlar hosil bo`lishini oldini olish, ularni aniqlash va bartaraf etishdan iborat.
2. Reyting tizimining asosiy vazifalariga quyidagilar kiradi:
  • talabalarda Davlat ta`lim standartlariga muvofiq tegishli bilim, ko`nikma va malakalar shakllanganligi darajasini nazorat qilish va tahlil qilib borish;
  • talabalar bilimi, ko`nikma va malakalarini baholashning asosiy tamoyillari: Davlat ta`lim standartlariga asoslanganlik, aniqlik, haqqoniylik, ishonchlilik va qulay shaklda baholashni ta`minlash;
  • fanlarning talabalar tomonidan tizimli tarzda va belgilangan muddatlarda o`zlashtirilishini tashkil etish va tahlil qilish;
  • talabalarda mustaqil ishlash ko`nikmalarini rivojlantirish, axborot resurslari va elektron manbalardan samarali foydalanishni tashkil etish;
  • talabalar bilimini xolis va adolatli baholash hamda uning natijalarini vaqtida ma`lum qilish;
  • talabalarning fanlar bo`yicha kompleks hamda uzluksiz tayyorgarligini ta`minlash;
  • o`quv jarayonining tashkiliy ishlarini kompyuterlashtirishga, ya`ni ma`lumotlar bazasini shakllantirishga sharoit yaratish.
3. Fanlar bo`yicha talabalar bilimini baholab borish reyting nazorati jadvallari va baholash mezonlari asosida amalga oshiriladi.
4.  Fanlar bo`yicha reyting nazoratlari jadvali har bir prof-o`qituvchi tomonidan fan dasturi va xususiyatlaridan kelib chiqqan holda nazorat turi, soni va ularni o`tkazish muddatlari, baxolash mezonlarini o`z ichiga olgan holda ishlab chiqiladi.
 
Baholash tartibi va mezonlari
 
      1. Talabalarning bilim saviyasi, ko`nikma va malakalarini nazorat qilishning reyting tizimi asosida talabaning har bir fan bo`yicha o`zlashtirish darajasi ballar orqali ifodalanadi.
       2. Har bir fan bo`yicha talabaning semestr davomidagi o`zlashtirish ko`rsatkichi 100 ballik tizimda baholanadi.
Ushbu 100 ball nazorat turlari bo`yicha fanning xususiyatidan kelib chiqqan holda kafedra tomonidan joriy oraliq va yakuniy nazoratlarga  taqsimlanadi:
yakuniy nazoratga – 15 ball;
joriy va oraliq nazoratlarga - 85 ball
fanning xususiyatidan kelib chiqqan holda kafedra tomonidan taqsimlanadi.
     3. Talabaning reyting daftarchasiga alohida qayd qilinadigan kurs ishi (loyihasi, hisob-grafik ishlari), malakaviy amaliyot, fan (fanlararo) bo`yicha yakuniy davlat attestatsiyasi, bitiruv malakaviy ishi va magistratura talabalarining ilmiy-tadqiqot va ilmiy-pedagogik ishlari, magistrlik dissertatsiyasi bo`yicha o`zlashtirish darajasi – 100 ballik tizimda baholanadi.
      4. Talabaning fan bo`yicha o`zlashtirish ko`rsatkichini nazorat qilishda quyidagi  mezonlar  tavsiya etiladi:
a) 86-100 ball uchun talabaning bilim darajasi quyidagilarga javob berishi lozim:
  • xulosa va qaror qabul qilish;
  • ijodiy fikrlay olish;
  • mustaqil mushohada yurita olish;
  • olgan bilimlarini amalda qo`llay olish;
  • mohiyatini tushunish;
  • bilish, aytib berish;
  • tasavvurga ega bo`lish.
b) 71-85 ball uchun talabaning bilim darajasi quyidagilarga javob berishi lozim:
  • mustaqil mushohada yurita olish;
  • olgan bilimlarini amalda qo`llay olish;
  • mohiyatini tushunish;
  • bilish, aytib berish;
  • tasavvurga ega bo`lish.
v) 56-70 ball uchun talabaning bilim darajasi quyidagilarga javob berishi lozim:
  • mohiyatini tushunish;
  • bilish, aytib berish;
  • tasavvurga ega bo`lish.
g) Quyidagi hollarda talabaning bilim darajasi 0-55 ball bilan baholanishi mumkin:
  • aniq tasavvurga ega bo`lmaslik;
  • javoblarda xatoliklarga yo`l qo`yilganlik;
  • bilmaslik.
       5. Professor-o`qituvchilar tomonidan muayyan fandan joriy va oraliq nazoratlar bo`yicha aniq mezonlar ishlab chiqilib, kafedra mudiri tomonidan tasdiqlanadi va talabalarga etkaziladi.
      6. Yakuniy nazoratlar uchun baxolash mezonlari va topshiriqlari kafedralar tomonidan ishlab chiqilib, fakultetlar Ilmiy-uslubiy kengashi tomonidan tasdiqlanadi.
     7. Talabalarning o`quv fani bo`yicha mustaqil ishi joriy, oraliq va yakuniy nazoratlar jarayonida tegishli topshiriqlarni bajarishi va unga ajratilgan ballardan kelib chiqqan holda baholanadi.
      8. Talabaning fan bo`yicha reytingi quyidagicha aniqlanadi: 
  
        
untitled-2  
bu erda:
V– semestrda fanga ajratilgan umumiy o`quv yuklamasi (soatlarda);
O`–fan bo`yicha o`zlashtirish darajasi (ballarda).
        9. Fan bo`yicha joriy, oraliq va yakuniy nazoratlarning har biriga ajratilgan balning 55 foizi saralash bali etib belgilanadi.
Joriy va oraliq nazoratlarning har biriga ajratilgan ballning saralash bali 55 foizdan ortiq ball to`plagan barcha talabalar ushbu fan bo`yicha yakuniy nazoratga kiritiladi.
Agar talaba yakuniy nazoratda shu nazorat turi bo`yicha saralash balidan yuqori ball to`plasa, bu ball joriy va oraliq nazoratlarda to`plangan ballarga qo`shiladi. Aks holda talabaning fan bo`yicha o`zlashtirish ko`rsatkichi faqat joriy va oraliq nazoratlarning ballari yig’indsiesdan iborat bo`ladi.
      10. Talabaning semestr davomida fan bo`yicha to`plagan umumiy bali har bir nazorat turidan belgilangan qoidalarga muvofiq to`plagan ballari yig’indsiesga teng.